به گزارش مشرق، محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود که با عنوان " پیشنهاداتی برای درآمدزایی مدیریت شهری در دوره پنجم" ایراد شد با اشاره به فضای ایجاد شده در این دوره مدیریت شهری در خصوص وضعیت مالی شهرداری گفت: بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز حجم قابل توجه پروژههای نیمه تمام که از دوره قبل به مدیریت شهری فعلی به ارث رسیده، و همچنین اشباع نسبی ظرفیتهای طرح تفصیلی و رکود ساخت و ساز، متاسفانه این فضای ذهنی در مدیریت شهری دوره پنجم اعم از شورا و شهرداری حاکم شده است که ما با این وضعیت نمیتوانیم کاری انجام دهیم.
بیشتر بخوانید:
وقت و جان مردم تحت الشعاع تصمیمات شورای شهر تهران
وی ادامه داد: من میخواهم برعکس این موضوع صحبت کنم چراکه تهران ظرفیتهای بسیار وسیعی دارد که با استفاده از آن میتوانیم اتفاقات خوبی را برای توسعه پایدار شهر تهران رقم بزنیم.
سالاری با اشاره به چرایی رسیدن به وضعیت موجود اظهار کرد: در دهه 60، دولت وقت تصمیم گرفت که کلانشهرها بصورت خودکفا اداره شوند و دولت به مدیریت شهری بودجهای نپردازد و همزمان هم تصمیم گرفته شد که لایحه درآمدهای پایدار تدوین و فرایند تصویب آن طی شود اما بخش اول عملیاتی شد و در بخش دوم اتفاقی صورت نگرفت تا مجددا در دوره اول دولت آقای روحانی لایحه درآمدهای پایدار مطرح شد اما هنوز هم علی رغم وعدههای دولت، به نتیجه نرسیده است.
وی تصریح کرد: در این فضا مدیریت شهری کلانشهرها علی الخصوص تهران سهل الوصول ترین مسیر برای درآمدزایی یعنی ساخت و ساز را انتخاب کردند. این مساله موجب شد در شهرداری تهران هیچ وقت دغدغه درآمدزایی وجود نداشته باشد و ساز و کار ساختار سازمانی شهرداری تهران مبتنی بر هزینه تعریف شود یعنی در معاونت اقتصاد شهری ومعاونت های دیگر سازوکار های درآمدزایی اساسا تعریف نشده است.
حق نداریم به مردم بگوییم نمیتوانیم
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه میخواهم خودانتقادی کنم گفت: مردم در سال 96 در صفهای طولانی ایستادند و به ما رای دادند و ما امروز این حق را نداریم که بگوییم چون از مدیریت شهری گذشته بدهی به ما ارث رسیده ما هیچکاری نمیتوانیم انجام دهیم و ما تسلیم هستیم.
سالاری افزود: ظرفیتهای قابل توجهی در سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران و محدوده طرح تفصیلی وجود دارد، ظرفیتهایی که سالهای گذشته به آن ورود نشده است و ورود به آن موجب ارتقاء کیفیت زندگی میشود.
رخوت در سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی از ظرفیتهایی که میتواند برای شهر درآمد زایی داشته باشد اظهار کرد: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، علی رغم فروش قسمت قابل توجهی از املاک و اراضی ارزشمند شهر در دورههای گذشته، هنوز هم داراییهای قابل توجهی دارد اما در گزارشهای مربوط به بودجههای غیر نقد، درآمد در این حوزه صفر است یعنی ما عملا درآمدی در حوزه غیرنقد طی یکسال گذشته نداشتیم که این رخوت به تصمیمات مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تهران بر میگردد و مدیران فعلی این سازمان در این خصوص نیاز به تعیین تکلیف دارند.
سالاری افزود: چطور میشود که یک شرکت خصوصی با داشتن تعداد محدودی ملک، میتواند درآمد قابل توجهی از آن املاک کسب کند در حالیکه در شهرداری تهران با ظرفیتهای عظیم چنین رخوتی وجود دارد؟
وی گفت: اگر املاک و اراضی شهر تهران را نفروخته بودیم و نفروشیم و با مشارکت بخش خصوصی املاک و اراضی را بهینه و اجاره داری کنیم میتوانیم برای همیشه بخش قابل توجهی از منابع درآمدی ، شهر تهران را فقط از این محل کسب کنیم.
پروژههای مشارکتی متوقف شدند
وی در خصوص سازمان سرمایه گذاری ومشارکتهای مردمی شهرداری تهران گفت: این سازمان در سه سال گذشته سالانه 21 میلیارد تومان درآمد داشته است در صورتی که در این حوزه میتوان سالانه حداقل 800- 1000 میلیارد تومان درآمدزایی کرد. اما شهرداری تهران دارای 90 پروژه بوده که 50 پروژه آن جاری است و اکثر این پروژهها دچار مشکل شدهاند.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان میادین و میوه تره بارشهرداری تهران که میدان مرکزی و 300 بازار و میدان در سطح شهر در اختیار دارد تنها سالانه 30-40 میلیارد تومان درآمد کسب میکند در حالیکه یک سوپر مارکت در یک محله میتواند چندین خانواده را از نظر مالی تامین کند. چطور سازمان میادین شهرداری تهران با این همه عرصهای که در اختیار دارد نمیتواند با سرمایه گذاری در این عرصهها در آمدزایی داشته باشد در حالیکه اگر این عرصهها را به بخش خصوصی واگذار کند چندین هزار میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد میشود.
وی در ادامه به 310 میلیارد تومانی سازمان زیباسازی در سال 96 اشاره کرد و گفت: این سازمان نیز با دارا بودن فرصتهای بسیار گسترده، تابلوها و فضاهای تبلیغاتی شهری توانایی ایجاد درآمد 800 تا 1000 میلیارد تومان با اتخاذ رویکرد نوین و متفاوت در سال را دارد.
سالاری همچنین در خصوص درآمدهای شرکت شهروند بیان کرد: سود مالی سال 95 این شرکت تنها 48 میلیارد تومان بوده در حالیکه سود درآمدی تنها یکی مجتمع تجاری بخش خصوصی بیش از این شرکت است که فضاهای زیادی در اختیار دارد.
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شرکت اراضی نوسازی عباس آباد با 500 هکتار زمین و سرمایه گذاریهای خوبی که در آن در دوره مدیریت شهری قبلی شده بجای آنکه از پارسل به پارسل این اراضی درآمد کسب کند، هنوز از شهرداری یارانه میگیرند این در حالیست که عرصههای این اراضی ظرفیت بسیار زیادی برای درآمدزایی دارد.
وی اضافه کرد: شرکت برج میلاد نیز به همین منوال، مجموعهای که به عنوان نماد منحصر فرد شهری است با وجود عرصه بزرگ تفرجگاهی هنوز به درآمدزایی نرسیده و از شهرداری بودجهای دریافت میکند.
عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به هزینه 4 هزار میلیارد تومانی برای احداث نمایشگاه شهرآفتاب بیان کرد: چطور میشود بخش خصوصی با یک سرمایه گذاری بسیار محدودتر طی چند سال به سود مینشیند اما نمایشگاه شهرآفتاب با این همه تاسیسات اکنون تعطیل شده است و نمایشگاهی در آنجا برگزار نمیشود. همچنین سازمان پسماند که خود این میتواند محلی برای درآمدزایی برای شهر باشد هنوز هم شهرداری برای این سازمان در حوزه جاری بودجه تخصیص میدهد.
سالاری در خصوص ظرفیتهای دیگر سازمانهای شهرداری تهران برای کسب درآمد گفت: شرکت ارتباطات مشترکین شهر مجموعهای از دکلها و آنتنها و عرصههای شهری و حدود 1300 کیلیومتر فیبر نوری درا ختیار دارد اما به تازگی توانسته صرفا 21 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. سازمان ورزش شهرداری تهران نیز با این همه مجموعه مستحدثات و سالنهای ورزش در محلات و مناطق و گستره وسیع شهر تهران هم در کسب درآمد ناموفق بوده است و هیچگونه درآمدی که ندارد هیچ بلکه کمک هم از شهرداری میگیرد.
وی ادامه داد: تدوین کنندگان طرح جامع ، یک عرصه 1070 هکتاری را به عنوان عرصه بازارهای تجارت جهانی از متهی الیه پارک آزادگان در جنوب تهران تا بوستان ولایت تعیین کرده اند که یک فرصت بی نظیر برای ارتقاء جایگاه شهر تهران در مقیاس ملی، منطقهای و جهانی است و با احیا این عرصهها و سپردن این ماموریت به یکی از شرکتهاو سازمانها که به روزمرگی رسیدن میتوان فاصله جنوب و شمال را کم کرد و هم توسعه واقعی پایدار در جنوب را رقم بزنیم و هم جذب گردشگر داشته باشیم وبا ایجاد بازارهای تجارت جهانی و محدودههای کار و فعالیت هم جذب سرمایه بخش خصوصی را داشته باشیم و هم اشتغالزایی کنیم.
سالاری در خصوص ظرفیت مجتمعهای ایستگاهی نیز گفت: این ظرفیت بخش دیگری از منابع درآمدی پایدار شهری میتوانند باشند، بطوریکه در راستای اجرای مفاد مصوبات کمیسیون ماده 5 و بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران نسبت به احداث این مجموعه ها با مشارکت بخش خصوصی اقدام کرد و از آنجاییکه مردم میتوانند با استفاده از خطوط مترو نسبت به تامین خدمات در این مجتمع ها اقدام کنند و از همان مسیر مترو هم برگردند این نیز یکی از ظرفیتهای بسیار خوب است که متاسفانه مغفول مانده است.
رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری دوره پنجم باید به این باور برسد که شهر تهران غنی است و ظرفیتهای قابل توجهی دارد که درآمدهای بالایی را برای شهر کسب کند اظهار کرد: از کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و کمیته بودجه و تمام کمیسیونها درخواست دارم که در این خصوص کارگروه فرابخشی با حضور نمایندگان شهردار و معاونتهای مربوطه، بخشهای اقتصادی که دارای ظرفیت در آمد هستند تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم به یک استراتژی واحد در حوزه درآمدزایی برسیم و وارد فاز اجرا شویم.